امیر بیات ترک چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در حاشیه بیست و هفتمین نمایشگاه حمل و نقل و تجهیزات لجستیکی روسیه در کورکوس اکسپوی مسکو افزود: بسیاری از مراجعه کنندگان به غرفه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از فعال بودن مسیر حمل و نقل کالا در محور شرقی ایران مطلع نبودند که پس از اطلاع از این ظرفیت، خواهان مشارکت شدند.

کاهش ۴۰ درصدی زمان ترانزیت کالا از مسیر ایران

وی با اشاره به اینکه مسیرهای متداول برای ارسال کالا از هند به سمت سن پترزبورگ روسیه حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر طول دارد، یادآور شد: کریدور ایران در این مسیر تنها هفت هزار و ۲۰۰ کیلومتر است که بهره گیری از این ظرفیت، ۴۰ درصد زمان ترانزیت و ۳۰ درصد هزینه های حمل و نقل را کاهش می دهد.

هزینه های توقف و بیمه محموله ها در ایران کاهش یابد

معاون توسعه بازار کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه باید میزان وزنی حمل بار در این مسیر افزایش و هزینه ها و زمان کاهش یابد، گفت: وزارتخانه های مرتبط و گمرک جمهوری اسلامی ایران باید کمک کنند که هزینه های حمل بابت توقف کانتینرها در مبادی ورودی و خروجی کاهش یابد.

وی با اشاره به وجود مشکلاتی در زمینه بیمه محموله های باری در طول مدت حمل در کریدور ایران گفت: انتظار است که هم گمرک و هم بیمه مرکزی کمک کنند که مسیر ایران را فعال و پایدار نگه داریم.

بیات ترک خاطرنشان کرد: قیمت ها در موفقیت کریدور ایران نقش مهمی دارد، اگر قیمت افزایش یابد، می تواند مشتریان را به دیگر رقبا سوق دهند.

چشم انداز خوب است به شرطی که فرایندها را اصلاح کنیم

معاون توسعه بازار کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: شرکت های بزرگی در نمایشگاه ترانس راشا خواهان همکاری با ایران شدند از جمله شرکتی که سه هزار واگن را در تملک دارد و می تواند از واگن های این شرکت در مسیر حمل ریلی بار از بندرعباس تا مسکو استفاده کرد.

وی اظهار داشت: شرکت دیگری که ماهیانه ۵۰۰ کانتینردر اختیار دارد نیز مشارکت در طرح های مسیر ایران کریدور شمال جنوب اعلام آمادگی کرد که می تواند ظرفیت خوبی برای توسعه فعالیت ها باشد.

بیات ترک یادآور شد: چشم انداز خوبی را برای این کریدور می بینم به شرایطی که فرایندها را اصلاح کنیم.

حضور برای نخستین بار در ترانس راشا

این مقام مسئول با اشاره به اینکه حضور کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار در نمایشگاه بین المللی ترانس راشا گفت: کشتیرانی در راستای سیاستهای دولت سیزدهم، تقویت کریدور شمال و جنوب و توسعه تجارت دیرینه ایران و روسیه در این نمایشگاه حضور یافته است.

بیات ترک افزود: استقبال خیلی گرمی که تجار، ‌صادرکنندگان و واردکنندگان روسیه از حضور ما داشتند گویای آن است که روابط رو به گسترش است و حمل و نقل کالا که در کریدور نقش مهم و اساسی دارد می تواند به توسعه عملی مناسبات دوجانبه کمک کند.

وی با بیان اینکه ایران برای تقویت کریدور شمال – جنوب اقدامات مهمی را انجام داده است، گفت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران دربرنامه راهبردی خود در حال تبدیل به یک شرکت لجستیک حمل کالا از نقاط مختلف دنیا از جمله چین و هند به بنادر جنوبی ایران در خلیج فارس و سپس انتقال آنها به همسایگان شمالی است.

ثبت رکورد انتقال چهار روزه بار از بندرعباس تا دریای خزر

معاون توسعه بازار کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به بهره گیری از ظرفیت شرکت ترکیبی ریلی در ساختار کشتیرانی گفت: حدود یک هزار و ۴۰۰ واگن در سال های اخیر خریداری شده است و با بهره گیری از این ظرفیت، زمان جابجایی کالا از بندرعباس به دریای خزر چهار روز است که یک رکورد ملی محسوب می شود.

وی خاطرنشان کرد: کالاها بعد از رسیدن به بندر امیرآباد ، به بنادر شمالی دریای خزر حمل می شود و در این میان، کار مهم و استراتژیکی توسط جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت و آن، خرید بندری در روسیه با ۱۰ میلیون دلار سرمایه گذاری بود.

بیات ترک گفت: کشتیرانی با عقد قرارداد خرید و ساخت هشت فروند شناور، ظرفیت جابجایی کالا از ۹۵ به ۱۲۰ هزار تن افزایش دادیم و به دنبال این هستیم که با سرمایه گذاری در بندر آستاراخان سرعت بارگیری و تخلیه را افزایش دهیم.

مشکل در دریای خزر، تعداد شناورها نیست، سرعت تخلیه و بارگیری باید افزایش یابد

این مقام مسئول در ادامه یادآور شد: شاید خیلی ها فکر کنند که مشکل در دریای خزر،‌کشتی ها و شناورهایی است که باید در این مسیر اضافه کنیم . در حالی که مهم این است که ما بنادری را داشته باشیم که این کشتی ها با سرعت بیشتری، محموله ها را تخلیه و بارگیری کنند.

وی تصریح کرد: در دریای خزر گلوگاه ها و بنادری داریم که کشتی ها به خاطر تخلیه و بارگیری معطل می شوند و برای رفع این مشکل، با سیاست هیات مدیره کشتیرانی، یک بندر در روسیه خریداری شده که کشتی ها با سرعت بیشتری تخلیه شوند و در ادامه انتقال کالا به مسکو و سن پترزبورگ ادامه یابد.

نگاهی به کریدور شمال – جنوب از محور ایران

معاون توسعه بازار کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از گفت و گو با ایرنا یادآور شد که کریدور شمال – جنوب از خلیج فارس در سه محور به روسیه می رسد که هم اینک در محور غرب دریای خزر، با مشکلاتی در جمهوری آذربایجان روبرو است، محور دوم نیز انتقال کالا از چابهار و بندرعباس از طریق ناوگان ریلی و جاده ای به بندر انزلی و بندر امیرآباد را شامل می شود و کالاها به وسیله کشتی به بنادر شمالی خزر منتقل می شوند.

به گفته وی، سومین مسیر کریدور، محور شرق خزر که راه آهن در این خیلی فعال است و با مشارکتی که با شرکت ها خواهیم داشت، این محور را با حمل ونقل ریلی گسترش می دهیم.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل و خدمات لجستیکی، تجهیزات و تکنولوژی‌های انبارداری روسیه با عنوان «ترانس راشا» دوشنبه در مسکو آغاز به کرد و به مدت سه روز، پذیرای بازدیدکنندگان است.

بنا بر اعلام متولیان این نمایشگاه، بیش از ۴۳۰ شرکت از ۲۲ کشور از جمله چین، ایران، بلاروس، قزاقستان، هند، فنلاند، هنگ‌کنگ، کره جنوبی، ترکیه و امارات متحده عربی در این نمایشگاه حضور یافته اند.

نمایشگاه «ترانس راشا» از ۱۲ بخش مختلف از جمله خدمات لجستیکی، حمل و نقل جاده‌ای، ریلی، هوایی، دریایی، بنادر، ترمینال‌ها و تجارت الکترونیک تشکیل شده است.

منبع : ایرنا